Thursday, June 2, 2011

Buah-Buahan Segar Sebagai Pencuci Muka...

Pencuci muka secara semulajadi yang akan aku ku kongsikan nie sebenarnya aku dapatkan petua dari mulut ke mulut... aku dah try n tak merbahaya pada kulit.....malahan cara ni tidak pula menghakis kulit kita seperti pencuci muka yang ada dipasaran yang mana seringkali kita dengar mengandungi "hidrokuinin (betul ke ejaan ni)" berlebihan yang boleh menipiskan kulit muka kita secara tidak semulajadi....bahaya juga bahan kimia nie....silap2 haribulan muka pulak terlebih putih dari anggota badan yang lain...kuang..kuang..kuang...
Mencuci guna buah-buahan ni ia cuma bertindak sebagai pembersih aje...bukannya sebagai pemutihan kulit atau menghakis kulit yer...harap maklum....




__________________________________________________


Tomato ni dilenyek....aku biasa guna 1/4 aje....lenyek dan tonyoh laa pada muka....biarkan lima minit then bilas dengan air....buat lah 3 kali seminggu....insyaAllah kulit pon kurang berminyak....disamping amalkanlah makan buah tomato ni yer....byk khasiatnya....nak tahu khasiatnya p la cari kat pak google...hee


sengkuang ni pon sama gak...apply aje seperti buah tomato tadi...mmg besttt hasilnya...rasa licin aje kulit....


Kisar aje si karot nie...apply kt muka smpai kering...kemudian bilas dgn air bersih...yang buat 1 mggu sekali...

p/s: pilih aje salah satu....try satu²...

______________________________________






Ada petua skit dr sepupu ku...
berkenaan air kelapa tua...

Petuanya adalah serikan wajah...hee aku pon teruja nak try masa tuuu...



ok...nak gunakan air kelapa tua ni masa muka kita bersih tanpa bedak @ solekan...basuh aje muka tue dgn air kelapa tua...then biarkan kering....amalkan selalu...insyaAllah raut wajah akan berseri wlupon x la secantik mana tp seri tu yang penting....hehehe....(p/s: aku try aje lah kan...coz aku pon nak juga berseri spt yg di katakan)

thennnn.....limau nipis


Limau nipis ni gunanya air perahan nye + bedak sejuk....campur aje kedua² bahan ni...tempek la kt muka seberapa lama korang tahan...hahaha mmg pedihhh wei...tambah² plak klu ade jerawat...aduiii rasa nak melelh air mata...

K...selamat mencuba...


3 comments:

ArELeEz said...

aah. lagik nature kan? xde chemical.

si tuan putri kiUt said...

cepatt3...hehehe

Puteri981 said...

a'aa...nature sgt....tunggu yer...nak mengarang ayat pon satu hal gak nih...adehhh