Thursday, April 14, 2011

Puding Karamel



Last week aku buat karemel lagi. Ntah kali yang keberapa aku buat tp kali ini baru nak post dkt blog utk. tatapan. Aku biasanya akan buat jika ada permintaan oleh suamiku yg juga penggemar karemel, kdgkala tu kawan² di opis dan tak lain dan tak bukan adalah dari permintaan tekakku sendiri...hehehe...oklah meh aku kongsikan resepi karemel yang biasa aku buat ni...insyaAllah menjadi dgn jayanya....

Bahan²nya: (A)
3 Biji telor
1/2 sudu mkn esen vanila
1 tin susu cair (aku guna ideal)
3 sudu makan gula
100 ml air
1 sudu tepung kastard

karemel:(B)
1 cawan gula pasir
1/2 cawan air
(dimasak atas api n sampai keperangan, kemudian tuang dlm loyang biarkan keras)

cara²nya untuk bahan (A)
Telor + esen vanila dipukul hingga sebati, masukkan gula, susu ideal, tepung kastad dan air, kacau semua smpai sebati.masukkan kedalam loyang yg berisi gula karemel(B) tadi. Kukus atas pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu.Kukus selama 15-20 minit. angkat dan biarkan sejuk, kemudia masukkan dlm peti ais. time nak mkn nanti tiarapkan puding tu ke dalam pinggan yang besar....nyum nyum....

sekian, selamat mencuba....

2 comments:

Faizaharis2 said...

cedappnyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........

Si Ratu Pari said...

try laa...mmg cedappp